Департамент освіти і науки

Київської обласної державної адміністрації

Комунальний вищий начальний заклад Київської обласної ради

«Академія неперервної освіти»

Відділ початкової освіти

Методична розробка навчального заняття з

літературного читання

Автор: Сумішевська Валентина Петрівна

вчитель початкових класів Шибенського НВО

«загальноосвітня школа I-II ступенів – дитячий садок»

Бородянського району

Керівник: Ткаченко А.О.

м. Біла Церква

2016р.

Предмет: Літературне читання

Клас:4

Розділ: 9 Веселе слово

Тема : Остап Вишня (про нього) «Веселі артисти»

Мета : Ознайомити дітей із творчістю Остапа Вишні. Розширити знання про життя циркових артистів — тварин. Удосконалювати навички виразного, правильного, свідомого читання, вміння працювати з текстом, читати за особами. Збагачувати словник учнів новими словами. Розширювати і поглиблювати уявлення дітей про дружбу людей і тварин. Розвивати зв’язне мовлення, пам’ять, мислення; виховувати бережливе ставлення до живої природи.

.

Обладнання : портрет Остапа Вишні, виставка творів, малюнки, таблиці, мультимедійні технології, мікрофон.

Тип уроку : комбінований з використанням інтерактивних технологій.

Хід уроку

I. Організаційна частина.

Ось дзвінок нам дав сигнал,

Працювати час настав.

Тож і ви часу не гайте

Працювати починайте.

1.1.Створення позитивного настрою в учнів. Привітання.

«Добрий день !»

Учитель. Треба разом привітатись .

Діти. Добрий день !

Учитель. Дружно голосно сказати.

Діти . Добрий день !

Учитель. Вліво, вправо поверніться

Своїм друзям посміхніться .

Діти. Добрий день !

Учитель. Дружно всі, не відставайте .

Діти. Добрий день !

- Ми починаємо нашу роботу, і хочеться, щоб навчання сьогодні було радісним.

1.2.Робота з епіграфом уроку.

- Прочитайте українське народне прислів’я, подумайте і поясніть його значення. (хорове читання, 1 учень пояснює)

Сміх – чудова штука :

і мистецтво, і наука.

Український фольклор

А)Пояснення прислів’я .

- Чому сміх називають «чудовою штукою» ? (Сміх – корисний для здоров’я )

- У чому полягає мистецтво сміху ? (Сміх повинен бути тактовним, доречним, щирим)

- Чого навчає сміх ? (Сміх навчає радіти життю, спілкуватися з іншими, створює хороший настрій)

- Як ви думаєте, чому вам запропоновано такий епіграф до уроку ?(Тому що ми працюємо зараз із гумористичними творами, які входять до розділу »Світ дитинства»)

2. Перевірка домашнього завдання.

2.1. Фронтальне опитування.

- Назвіть українських поетів, авторів веселих віршів, з творами яких ми знайомі. (Грицько Бойко, Петро Бондарчук)

- Хто є головними героями веселих віршів цих поетів ? (Головними героями веселих віршів є діти, школярі )

- Який настрій створюють ці вірші ? (Веселий, радісний)

Вчитель. – Ну, що ж давайте будемо створювати веселий настрій за допомогою творів Грицька Бойка.

2.2.Читання гуморесок напам’ять учнями.

ВІДПОЧИТИ НІКОЛИ

Розпочались канікули,

а відпочити ніколи.

Лиш наступає ранок –

за книжку і на ганок.

А з ганку стежка-стрічка

веде мене до річки.

Там на піску читаю,

читаю й загораю,

і так я зачитався –

за три дні й не скупався.

А тут і ще морока:

попік спину, й боки.

Тепер лежу у ліжку

і знов читаю книжку.

Розпочалися канікули,

а відпочивати ніколи

Грицько Бойко

ДОГОВОРИЛИСЬ

Тарас учить уроки, а його молодша сестричка вголос читає книжку.

– Оленко, не заважай – читай про себе!

– А тут про мене нічого не написано…

Остап Вишня

Хто чим хвалиться. Грицько Бойко стор.136. Чит.

3. Розвиток читацьких навичок. Мотивація учнів до роботи.

3.1.Вирішення проблемної ситуації .«Мозковий штурм».

3.2. Робота з деформованим текстом.

Без сумніву можна сказати, що одним із улюблених слів дітей є «цирк». Адже як тільки ви це слово почуєте у вас відразу поліпшується настрій, хочеться бачити веселого клоуна, тварин, фокусника, акробатів. Побачивши афішу, ми радісно вигукуємо ”Цирк”». А для цього прочитайте текст переставляючи склади і букви в словах.

воСло ркци данов висьз’яло

шеВпер в міРи лилосьосе.

У рій ста тинсьлакій вомі

«глийКру» начаозло восло.

Слово цирк давно з’явилось

Вперше в Римі оселилось

У старій латинській мові

«Круглий» означало слово.

- Давайте перевіримо, чи правильно ви відновили текст.

- Отже, то що означає слово «цирк» ? (Круглий)

- Як називається сцена цирку ? (Арена, і вона кругла)

- І ззовні будівля цирку також кругла

- Стеля цирку, яка називається «купол», також має округлу форму.

3.3. Мультимедійні технології.

Демонстрування на екран клоунів, жонглерів, ілюзіоністів, факірів, акробатів.

3.4.Хвилинка – цікавинка.

- Цирк – одне з найдавніших мистецтв. Ще в глибоку давнину у дні свят на площах єгипетських, грецьких, китайських міст виступали акробати, канатохідці, фокусники, жонглери. Проте, яким би маленьким чи великим не був цирк, арена його завжди однакова. У всіх цирках світу арена має круглу форму діаметром 13 метрів.

Вчитель.

Хто працює в цирку?

Відповіді дітей (Клоуни, жонглери,факіри, акробати, ілюзіоністи).

3.5. Гра «Встанови значення слова. »

- За моїм поясненням визначите професії циркових артистів.

* артист цирку, що вміє підкидати і спритно ловити одночасно кілька предметів. (жонглер)

*артист цирку, який розвеселяє, втішає, заповнює паузи у виставі (клоун)

*артист цирку, який демонструє фокуси, велику фізичну силу або нечутливість до болю. (факір)

*виконавець складних гімнастичних номерів . (акробат)

*артист, який використовує спеціальні предмети для створення видимості чудес. (ілюзіоніст)

Для того, щоби з’ясувати значення іншомовного слова, ми завжди звертаємося до словника іншомовних слів.

Гра «Встанови етимологію слова »

Прочитайте в лівій колонці слова. Доберіть до них з правої колонки речення, що пояснюють їхню етимологію(походження)

Жонглер з грецької мови – ходжу навшпиньках.

Клоун арабське слово – «жебрак».

Факір з французького – обман насмішка».

Акробат виконавець складних гімнастичних номерів, французьке слово, що означає жартун.

Ілюзіоніст англійське слово, що означає блазень, дурень.

Отже,

Ви у цирку побували

І багато чого взнали

Цирк словесний, цирк не звичний

Цирк був етимологічний.

II. Повідомлення теми і мети уроку.

А на уроці ми познайомимось із клоуном і його помічниками. А допоможе нам у цьому оповідання «Веселі артисти» автором якого є Остап Вишня.

Демонстрування портрета Остапа Вишні на екран.

2.1. Робота групи літературознавців. Ознайомлення із життєвим та творчим шляхом Остапа Вишні.

- Пошукова група літературознавців підготувала інформацію про життєвий і творчий шлях Остапа Вишні. Ваше завдання – дати відповідь на питання, яке справжнє ім’я гумориста ?

Остап Вишня – найулюбленіший і найпопулярніший народний письменник, талант якого виявився невмирущим. Є в Охтирському районі Сумської області село Грунь. Як свідчать збережені документи, тут 11 листопада 1889 року в родині Михайла Кіндратовича і його дружини Параски Олександрівни народився Павло Михайлович Губенко. Його літературний псевдонім - Остап Вишня. Він прийшов в українську гумористику, щоб своїм майстерним словом, своїм іскрометним сміхом стояти на сторожі правди і добра. Остап Вишня, фельдшер за освітою, порівняно пізно почав писати. Йому вже йшов четвертий десяток літ, коли в газетах і журналах з'явилися перші його фейлетони та гуморески. За якихось два-три роки він стає улюбленим письменником багатомільйонних мас читачів у місті й на селі. Уже наприкінці двадцятих років "на рахунку" Остапа Вишні було 23 книги, загальний тираж яких досягав шестизначного числа. На той час це була майже "космічна" цифра. Тільки тираж Шевченкового "Кобзаря" перевищував її.

У трагічні для України роки Остапа Вишню засуджено і запроторено до сталінських таборів. Лише у 1943 році Остапа Вишню було звільнено. І знову зазвучав його неповторний сміх. А читачі, як і раніше, з нетерпінням чекали його нових творів. Адже іскрометним сміхом він стояв на сторожі правди і добра. У своїх фельєтонах, памфлетах, оповіданнях Остап Вишня висміював владу, весело жартував над людськими вадами. Він любив дітей і багато веселих і жартівливих творів писав для маленьких читачів. Часто його оповідання друкувалися у журналі « Барвінок». Багато та успішно працював видатний письменник-гуморист над перекладами українською мовою творів "братів по духу" – Миколи Гоголя, Марка Твена, Ярослава Гашека. Помер Остап Вишня 28 вересня 1956 року, поховали його на Байковому кладовищі у Києві. Слово Остапа Вишні, чарівне й веселе, і сміх неповторний житимуть вічно, бо він сам був живою радісною усмішкою свого великого і талановитого народу.

Зверніть увагу на виставку творів видатного гумориста. Тут ви маєте можливість побачити відомі збірки, твори, що принесли йому славу.

Відповідь на націлюючи питання: яке справжнє ім’я гумориста ?

Діти – Павло Михайлович Губенко.

Вчитель. - Одним із найвеселіших творів Остапа Вишні є оповідання «Веселі артисти ».

(на дошці тема )

Остап Вишня «Веселі артисти»

III.Опрацювання оповідання «Веселі артисти ».

3.1.Слово вчителя.

- Саме з цим оповіданням ми з вами і будемо працювати . Але спочатку підготуємось до читання твору.

3.2.Словникова робота . Читання колонок слів. .

*Створення проблемної ситуації .

- Назвіть слова, незрозумілі вам.

І колонку читають дівчата, ІІ колонку - хлопчики.

*Читання «луною» за вчителем.

І колонка

Інкубатор (апарат для штучного виведення з яєць птиці)

дзьобаючи

репетирує

пойнтер(мисливська порода собак )

звичайнісінькі

різнохарактерний

ІІ колонка

Комік (актор, який своїми діями викликає сміх)

кульбіти (перевороти через голову або перевороти пружним стрибком на руки з перекладанням тіла вперед - назад)

балансує (дотримує рівновагу)

добірної (вибраної)

бравурний (гучний, веселий )

- Які слова незрозумілі ?

Відповіді дітей (інкубатор, кульбіти, пойнтер).

Пояснення вчителем незрозумілих слів.

3.3. Читання твору комбінованим способом.

Націлююче запитання

- Ви зрозуміли, що у цьому творі 3 головних герої . Ваше завдання – визначити, як звали клоуна, і хто йому допомагав ?

3.3.1.Читання вчителем до слів «хазяїна в руку».

3.3.2. Читаннями учнями (вибірково) до слів «- Крошка ! Аллє», далі – мовчазне.

3.3.3.Перевірка первинного сприймання .

- Як звали клоуна ?

Діти – Едуард Йосипович.

- Хто йому допомагав ?

Діти – Його талановиті друзі: Лялька, Крошка, Чіта, Ванька і Петька.

Хвилинка відпочинку

- Давайте трохи відпочинемо, послухаємо бравурну мелодію, а ви скажете де її чули ?

( Звучить мелодія )

Вчитель. – Ця мелодія звучить під час циркової вистави під час виконання номерів.

3.4.Робота над змістом оповідання.

3.4.1.Відповіді на запитання з елементами вибіркового читання.

- Як автор описує зустріч Петька та Едуарда Йосиповича ? (2 абзац) «Лінійне читання»

- Що пише Остап Вишня про те, як ставиться клоун до Півника ?

-Які трюки виконує півник Петька ? (с.140., 2 абз.)

- Як Петька потрапив др. Едуарда Йосиповича Середи ? (с. 140)

- Які стосунки у Клоуна та Півника ?

- Хто такий Крошка ? (с.141)

-Який артист Крошка ?

-Кого удає Крошка ? (с. 142» А як чудесно…»)

- Якими професіями володіє Крошка ? (жонглер, акробат)

3.4.2. Виховна бесіда.

- Мені приємно, що у мене таких учнів у класі немає. Ви всі своєчасно встаєте і стараєтесь дотримуватись режиму дня .

3.4.3.Робота в групах.

І група

Гра « Снігова кулька »

- Доповнити речення новим словом.

Бравурна

Бравурна музика

Бравурна музика звучить

Бравурна музика звучить під час

Бравурна музика звучить під час веселої

Бравурна музика звучить під час веселої циркової

Бравурна музика звучить під час веселої циркової вистави.

ІІ група

Складання цитатного плану оповідання.

1.»Хазяїн ласкаво…( вітається з Петькою »)

2.»Петька-артист …(дуже здібний і талановитий »)

3.»Батько Крошки - …(мисливський собака з породи пойнтерів…»)

4. «Крошка – дуже ….(різнохарактерний артист»)

5. «Дотепний і веселий цирковий артист …(Едуард Середа)»

6. «Веселі і талановиті його друзі …(Лялька, Крошка , Чіта , Васька й Петька)»

III група

Задати запитання від Петьки клоуну Середі ?

(Про що він міг його запитати )

від Крошки Петькові ?

- Перевірка групових завдань.

3.4.4. Творчий переказ.

- Переказати від особи півника, як він потрапив до клоуна Середи.

-Розповідь глядача про виступ Крошки.

3.4.5. Робота в зошитах «Читайлик».

Описати артиста, який сподобався найбільше.

IV. Підсумок уроку.

4.1.Опитування.

– Хто такий Павло Губенко ?

– Який його псевдонім?

– Які твори він писав?

– Чим сподобалось вам оповідання «Веселі артисти»?

– Що нового ви дізнались про цирк на уроці?

– Що вас найбільше зацікавило?

– Чи є у вас домашні тварини?

– Що виможете розповісти про їхню поведінку?

– Як потрібно відноситись до тварин?

4.2.Робота з епіграфом.

Сміх чудова штука: і мистецтво і наука.

– Який зв'язок між епіграфом і оповіданням ?

4.3.Оцінювання.

- Дякую за увагу і маю надію, що урок вам сподобався.

V.Домашнє завдання .

Переказувати текст від імені головних героїв.

Література.

1.Українське слово. Хрестоматія української літератури та літературної критики XX ст.. стор. 480-497.

2.С.Г.Забродська «Уроки читання в 4 класі» стор.118-121.

3.О.Я.Савченко «Читанка 4 клас. Частина перша.» Київ «Освіта» 204р. стор.139-142.

4. Словник української мови – Том 11,1980р. стор.216.

Виховна година в 4 класі

«Твої права дитино!»

Мета: познайомити учнів з їх правами та свободами, правовою термінологією, формувати вміння правильно реалізувати свої права, виховувати повагу до Конституції України, Конвенції ООН «Про права дитини», до прав інших людей, формувати почуття обов’язку.

Обладнання:карта світу, плакати, на яких написані основні права дитини, визначені Конвенцією ООН.

Хід заняття

1.Організаційний момент

Встаньте діти всі рівненько,

Посміхніться всі гарненько.

Посміхніться ви до мене.

Посміхнися сам до себе.

Привітайтесь: «Добрий день!»

2.Актуалізація опорних знань

– У якій державі ми живемо?

– Коли була проголошена незалежність України?

– Чи повинні ми дбати про добробут і порядок у нашій державі?

3.Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і мети заняття

Послухайте уривок з вірша В.Симоненка «Ти знаєш, що ти людина?».

Ти знаєш, що ти – людина?

Ти знаєш, про це чи ні?

Усмішка твоя – єдина,

Мука твоя – єдина,

Очі твої – одні.

– Кожен із вас – неповторна особистість. Кожен із вас – Людина, яка живе нині на цій землі, і більше такої не буде. І кожний із вас повинен знати основні права й обов’язки громадянина.. Тому на сьогоднішньому занятті ви розширите свої знання про права й обов’язки громадянина.

Вступне слово вчителя.

– Ми з вами громадяни України. У нашій країні людина, її життя і здоров’я, честь і гідність, недоторканість і безпека визначаються найвищою соціальною цінністю. Так записано у Конституції України – основному законі нашої держави. У 1991 році, коли Україна стала суверенною і незалежною державою, було підписано міжнародний договір – Конвенцію про права дитини.

Дитина, як і кожна людина, від народження має права. Потреба у захисті прав дитини була проголошена у 1989році Конвенцією ООН «Про права дитини» – головний міжнародний документ щодо захисту дітей. Він складається з 54 статей, написані 6 мовами. Конвенцію підписали всі прогресивні країни світу, в тому числі і Україна.

Які ж права і свободи прописані в документах, які захищають дітей?

Стаття 2. Усі рівні у своїх правах.

Стаття 6. Кожна дитина має невід’ємно право на життя.

Стаття 7. Кожна дитина має право на ім’я.

Стаття 8. Право на повноцінне харчування.

Стаття 9. Кожна дитина має право не розлучатись з батьками.

Стаття 19.Право на захист від будь-якої форми насильства.

Стаття 24.Право на здоров’я та медичну допомогу.

Стаття 28.Кожна дитина має право на освіту.

Стаття 29.Освіта дитини має бути спрямована на розвиток талантів.

Стаття 31.Кожна дитина має право на відпочинок та дозвілля та ін.

Словникова робота, право і обов’язок.

Право – законодавство.

Обов’язок – те, що треба беззастережно дотримуватися.

Пісня: «Права дитини вчать у школі»

Як права всім дітям знати

Та в навчанні все встигати –

Вчать у школі,

Вчать у школі,

Вчать у школі.

І закони поважати,

Дітлахів не ображати –

Вчать у школі,

Вчать у школі,

Вчать у школі.

На турботу є права,

На роботу є права –

Вчать у школі,

Вчать у школі,

Вчать у школі.

Є законів всіх багато,

Але всі їх треба знати –

Вчать у школі,

Вчать у школі,

Вчать у школі.

Щоб ти зміг їх приміняти,

І себе щоб захищати –

Вчать у школі,

Вчать у школі,

Вчать у школі.

Найголовнішим правом для всіх людей, дітей визнано право на життя, яке потрібно берегти. Ніхто не має права відібрати у вас життя! А щоб зберегти його, треба забути про шкідливі звички, прислухатись до порад старших.

Не меркнуть зорі, йдуть у забуття,

Бо мають право вік світити.

Ти ж маєш право на життя,

І гідно мусиш жити.

Стаття 7 надає право кожній дитині на своє власне ім’я. (Гра «Сонечко». На ватмані зображено сонце, а діти, написавши на листочках – промінцях своє ім’я , наклеюють їх довкола сонечка.)

Має право на ім’я:

І ти, і він, і ми, і я.

У кожного воно своє,

До того ж зміст у нього є.

Діти, до якої статті відноситься це право?

Маю право на сім’ю,

Над усе її люблю.

А ще я маю право –

Ніколи не розлучатись з батьками. (ст..9)

Усім відомо, що без школи, без знань,

Що мусиш там набути,

Не станеш у житті ніколи

Тим, ким з дитинства мрієш бути. (ст.,28)

Якщо погано стало нам,

Батьки заб’ють тривогу.

Для цього право є у нас

На медичну допомогу. (ст..24)

В школі пишемо,читаєм,

Малюємо і співаєм,

Свій талант ми розвиваєм.

Так на що ми право маєм? (ст.29)

Ви добре ознайомились з основними правами дитини. Але потрібно їх уміти застосовувати.

Куди і до кого можна звертатися, якщо виникла проблема порушення прав (до психолога, учителя, міліцію, громадської організації).

Знання прав і свобод і обов’язків дає можливість усвідомити себе як особистості, громадянина, патріота своєї країни.

Пригадайте прочитані казки, оповідання і назвіть права дітей, які порушувались. Наприклад «Попелюшка», «Пригоди Буратіно», «Бабина дочка і дідова дочка».

В.Гюго «Знедолені». Повинні переходити проїжджу часину вулиці по пішохідних переходах. Переходи бувають наземні, підземні, надземні. Наземні - це ділянка проїжджої частини. Надземні - це перехід над проїжджою частиною. Підземні - перехід під проїжджою частиною. Якщо в зоні нема переходу, дозволяється переходити дорогу під прямим кутом у місцях, де дорогу добре видно в обидва боки. Якщо є світлофор, треба керуватися його сигналами. Переходячи вулицю, треба подивитись ліворуч, а потім, дійшовши до середини, - праворуч.

2) Особливості руху пішоходів за складних дорожніх умов

Коли туман, опади, ожеледь, то виникають складні дорожні умови. Так, на слизькій чи мокрій дорозі значно погіршується гальмовий шлях ТЗ, це може призвести до наїзду на пішоходів. Окрім того, пішоходів може засліпити світло фар автомобілів. Щоб уникнути травмування, необхідно:

  • переходити тільки тоді, коли впевнений, що транспорт знаходиться на достатній відстані;
  • не можна переходити дорогу в місцях, де вона має круті повороти;
  • у темний час потурбуватися, щоб виділити себе на проїжджій частині чи узбіччі (блискучі предмети, предмети білого кольору).

При переході дороги в умовах недостатньої видимості необхідно оцінити дорожню ситуацію ліворуч і праворуч. І тільки переконавшись у безпеці, переходити дорогу.

3) Запитання для «Пішоходів»

  • Хто такий пішохід?
  • Назвіть кращих «друзів» пішоходів.
  • Де мешкає «зебра»?
  • Як може представник ДАІ покарати пішохода за порушення правил?
  • Чому не можна переходити вулицю на жовтий сигнал світлофора?
  • Що таке «острівець безпеки»? Де він розташовується?
  • Чому не можна перебігати дорогу перед транспортом, який рухається?
  • З якого боку тротуару повинен ходити пішохід?
  • Чи можна читати книжку, коли переходиш вулицю? А їсти?
  • Хто повинен поступитись рухом на пішохідному переході: пішохід чи автомобіль?
  • Як дізнатись, куди повертатиме транспортний засіб?
  • З якого боку треба обходити автобус?
  • Якщо поблизу немає машин, чи можна переходити вулицю на червоне світло?
  • Що треба робити, коли їде машина швидкої допомоги із сиреною, а світло для пішоходів зелене?
  • Чому перехрестя є небезпечним місцем?
  • Як треба поводитись на залізничному переїзді?

Виступ групи «Велосипедистів»

1) Правила для велосипедистів

Під час їзди на велосипеді не варто дуже сильно триматися за кермо, дивитись треба не на колесо, а метрів на 5-6 уперед. Рухатись по дорозі на велосипеді дозволяється особам, які досягли 14-річного віку. Велосипеди мають бути обладнані звуковим сигналом і світловідбивачами. Для руху затемна - включити ліхтар (фару). Водії велосипедів, рухаючись групами, повинні їхати один за одним, щоб не заважати іншим учасникам руху.

2) Велосипедистам забороняється:

  • керувати велосипедом з несправним гальмом;
  • рухатись по дорогах для автомобілів, якщо поруч є велосипедна доріжка;
  • рухатись по тротуарах і пішохідних дорогах (крім дітей до 7-и років під наглядом дорослих);
  • під час руху триматися за інший транспортний засіб;
  • їздити, не тримаючись за кермо, знімати ноги з педалей;
  • буксирувати велосипеди;
  • перевозити пасажирів на велосипеді (за винятком дітей до 7-и років на додатково
  • му сидінні).

3) Запитання для «велосипедистів».

  • На якому велосипеді небезпечно їздити?
  • Чи можна їздити дорогою без світлових засобів?
  • Чому не можна їздити на велосипеді тротуарами?
  • Чи можна їздити на велосипеді в дощ?
  • Що робити, якщо на дорозі є речі, які заважають руху?
  • На якій від стані один від одного можуть їхати двоє велосипедистів?
  • З якого віку можна їздити на велосипеді дорогами?
  • Чому не можна їздити без звукового сигналу?
  • Яким світлом має бути оснащений велосипед?

Чи можна обганяти на велосипеді інші транспортні засоби?

IV. Підсумок виховної години.

Слово вчителя. Жити у великому місті і не знати правил дорожнього руху неможливо. Щоб зберегти життя, уникнути неприємних ситуацій на дорозі, слід знати ці правила й завжди їх дотримуватись, а іноді навіть нагадувати про них вашим рідним.

Пізнавально – розважальна година

« На пильних стежинах далеких планет залишаться наші сліди»

(присвячена Дню космонавтики)

Тема: На пильних стежинках далеких планет залишаться наші сліди

Мета: Продовжити знайомство дітей з історією розвитку Космосу, розширити знання дітей про космічний простір, професію космонавта, планети сонячної системи, виховувати повагу до людей, які зв’язані з освоєнням космосу.

Обладнання: Дидактичний матеріал про космос, презентація «Загадки зоряного неба», запис космічних мелодій, емблеми, чудо – людинки, малюнки дітей про космос.

Хід заняття

1. Актуалізація опорних знань.

Що відомо про космос?

Що таке космос?

Що таке всесвіт?

Що таке планети, зірки, метеорити?

II. Вступна бесіда вчителя.

З давніх давен, коли людина дивилась в небо в неї виникало багато питань про зорі, про небесні тіла. І, звичайно, люди мріяли полетіти в космос. В 1957 році був запущений штучний супутник Землі. На борту с супутника були собаки Білка і Стрілка, які здійснивши політ в космос, повернулись на Землю.12 квітні 1961 році космонавт Юрій Олексійович Гагарін здійснив перший політ в космос на кораблі «Восток». В польоті був 108 хв. Конструктором корабля «Восток» був Сергій Павлович Корольов. В 1963р. перша жінка покорила космос. Це була Валентина Терешкова. В 1965 р. льотчик – космонавт Олексій Леонов першим із землян вийшов у відкритий космос. Першим космонавтом нашої незалежної держави став Леонід Каденюк. В 1970р перший апарат був відправлений на Місяць.

III. Активний словник: небо, зорі, Сонце, Земля, Місяць, космос, космонавти, всесвіт, сонячна система – галактика, скафандр, невагомість, планети, метеорит, космічний корабль.

IV. Презентація «Загадки зоряного неба».

Планети сонячної системи – Меркурій, Венера, Земля, Марс, Юпітер, Сатурн, Уран, Нептун, Плутон. Назва планет на честь грецьких богів.

V. Уявна подорож в космос. Поділ на команди.

А тепер давайте самі відправимось в космічний політ. На чому ми полетимо? (ракета).

Дві команди шикуються.

Емблеми – ракети.

На космодром «Кроком руш».

Йдемо до ракети – ходьба шагом.

«Летим на ракеті» – біг на місці на носочках, руки опущені.

«По місячних доріжках» – ходьба на п’ятках, руки на поясі.

Політ в ракеті до Сонця.

Дивимось в ілюмінатор.

В руках у кожного жовта стрічка (сонячний промінець).

Добігаємо до макету Сонця.

Кладем промінець і повертаємось на своє місце

Знайомство з планетами Сонячної системи.

Імітуєм – вагу, красу, немовля, війну, час, небо, море, темряву.

На першому місці знаходиться Меркурій. Названий на честь грецького бога торгівлі.

Венера – богиня краси, Юпітер – бог всіх богів.

Сатурн – час, годинник.

Уран – бог неба. (руки вгору)

Нептун – бог моря.

Плутон – бог темряви(закриваємо обличчя долонями).

Земля – народження (колишем немовля).

Пальчикова гра «Планети сонячної системи.

Розімнем пальчики і назвем по порядку всі планети.

По порядку всі планети. Назви кожний з нас

Раз – Меркурій

Два – Венера

Три – Земля

Чотири – Марс

П’ять – Юпітер

Шість – Сатурн

Сім – Уран

З ним –

Сім – Уран

З ним – Нептун

А дев’ята – це Плутон

А десята – наше Сонце – чемпіон.

Щоб приземлитись нам потрібно заселити одну із планет на якій нема життя чудо – людинами.

VI. Демонстрування мультфільму 2ч. ( на фрагмент «На Луне»).

Заселяєм планету «Венеру» чудо – людинами.

Яка команда швидше? Молодці! Ми змогли допомогти чудо – планеті і тепер наші чоловічки не будуть сумувати. Приземляємось. Нас зустрічає планета Земля.

VII. Вікторина.

1.Що означає слово космос? (всесвіт)

2.Які об’єкти в космосі ви знаєте(Зірки, планети, метеорити, астероїди)

3.Як називається найближча до нас зірка? (Сонце)

4.Скільки планет сонячної системи ви знаєте? ( 9 планет)

5.Перерахуйте всі планети Сонячної системи (Меркурій, Венера, Земля, Марс, Юпітер, Сатурн, Уран, Нептун, Плутон)

6.Яка порахунку Земля, де ми живемо. (3)

7.Скільки у Землі супутників і які? (Місяць)

8.Яка найближча планета Сонячної системи? (Юпітер)

9.Яке свято ми святкуємо 12 квітня? (День космонавтики)

10 Скільки разів Ю.Гагарін облетів кругом землі? (1 раз – 108 хвилин)

11.Чому 1957р. ми вважаєм початком космічної ери? (Був запущений перший штучний супутник Землі)

12.Як звали перших собачок, які побували в космосі? (Белка і Стрелка)

13.Хто першим вийшов у відкритий космос? (Олексій Леонов)

14.Назвіть першу жінку, яка побувала в космосі. (В.Терешкова)

15.Перший український космонавт. (Леонід Каденюк)

16.Як називається самохідний апарат на Місяць? (Лунохід)

17. Як називається місце, звідки запускають в космос ракети? (космодром)

За кожну правильну відповідь команда отримує одне очко.

Підведемо підсумки нашої космічної подорожі.

Що нового ви дізнались про космос? (Планети Сонячної системи, космонавти, які побували в космосі).

Чи є життя на інших планетах? ( Нам невідомо, але ми чули про пришельців).

Що сподобалось?

Чи мріє хтось із вас стати космонавтом?

Класний керівник: Сумішевська В.П.

Виховний захід

Тема: Будь обережним на дорозі.Діти на дорозі.

Мета: поглибити знання учнів про правила дорожнього руху; повторити основні правила пішоходів, велосипедистів, мотоциклістів, пасажирів, водіїв; сприяти розвитку мислення, мовлення, пам'яті, навичок поведінки на дорозі; виховувати повагу до оточуючих, увагу, правила ввічливості.

Хід виховної години

І. Організаційний момент.

Клас попередньо поділений на групи: 1-а група - «Пішоходи»; 2-а група - «Велосипедисти». Кожна група готувала стисле повідомлення про правила поведінки на дорозі, повідомляє про це іншим, дає відповіді на запитання, які ставить їй інша група.

ІІ. Повідомлення теми та мети виховної години.

1. Вступне слово вчителя. Ми не можемо уявити свого життя без транспорту, без доріг, світлофорів, пішохідних переходів. Відстані між районами, установами, магазинами такі значні, що подолати їх можна тільки за допомогою транспорту.

Отже, транспорт - наш вірний друг! Але, забуваючи про власну безпеку, нехтуючи правилами дорожнього руху, люди можуть стати жертвою своєї необдуманої поведінки. Адже транспорт може бути не тільки корисним, а й небезпечним, якщо не знаєш правил дорожнього руху.

ІІІ. Робота над темою та метою виховної години.

Виступ групи «Пішоходів»

1) Перехід дороги. Види переходів

Пішоходи повинні переходити проїжджу часину вулиці по пішохідних переходах. Переходи бувають наземні, підземні, надземні. Наземні - це ділянка проїжджої частини. Надземні - це перехід над проїжджою частиною. Підземні - перехід під проїжджою частиною. Якщо в зоні нема переходу, дозволяється переходити дорогу під прямим кутом у місцях, де дорогу добре видно в обидва боки. Якщо є світлофор, треба керуватися його сигналами. Переходячи вулицю, треба подивитись ліворуч, а потім, дійшовши до середини, - праворуч.

2) Особливості руху пішоходів за складних дорожніх умов

Коли туман, опади, ожеледь, то виникають складні дорожні умови. Так, на слизькій чи мокрій дорозі значно погіршується гальмовий шлях ТЗ, це може призвести до наїзду на пішоходів. Окрім того, пішоходів може засліпити світло фар автомобілів. Щоб уникнути травмування, необхідно:

  • переходити тільки тоді, коли впевнений, що транспорт знаходиться на достатній відстані;
  • не можна переходити дорогу в місцях, де вона має круті повороти;
  • у темний час потурбуватися, щоб виділити себе на проїжджій частині чи узбіччі (блискучі предмети, предмети білого кольору).

При переході дороги в умовах недостатньої видимості необхідно оцінити дорожню ситуацію ліворуч і праворуч. І тільки переконавшись у безпеці, переходити дорогу.

3) Запитання для «Пішоходів»

  • Хто такий пішохід?
  • Назвіть кращих «друзів» пішоходів.
  • Де мешкає «зебра»?
  • Як може представник ДАІ покарати пішохода за порушення правил?
  • Чому не можна переходити вулицю на жовтий сигнал світлофора?
  • Що таке «острівець безпеки»? Де він розташовується?
  • Чому не можна перебігати дорогу перед транспортом, який рухається?
  • З якого боку тротуару повинен ходити пішохід?
  • Чи можна читати книжку, коли переходиш вулицю? А їсти?
  • Хто повинен поступитись рухом на пішохідному переході: пішохід чи автомобіль?
  • Як дізнатись, куди повертатиме транспортний засіб?
  • З якого боку треба обходити автобус?
  • Якщо поблизу немає машин, чи можна переходити вулицю на червоне світло?
  • Що треба робити, коли їде машина швидкої допомоги із сиреною, а світло для пішоходів зелене?
  • Чому перехрестя є небезпечним місцем?
  • Як треба поводитись на залізничному переїзді?

Виступ групи «Велосипедистів»

1) Правила для велосипедистів

Під час їзди на велосипеді не варто дуже сильно триматися за кермо, дивитись треба не на колесо, а метрів на 5-6 уперед. Рухатись по дорозі на велосипеді дозволяється особам, які досягли 14-річного віку. Велосипеди мають бути обладнані звуковим сигналом і світловідбивачами. Для руху затемна - включити ліхтар (фару). Водії велосипедів, рухаючись групами, повинні їхати один за одним, щоб не заважати іншим учасникам руху.

2) Велосипедистам забороняється:

  • керувати велосипедом з несправним гальмом;
  • рухатись по дорогах для автомобілів, якщо поруч є велосипедна доріжка;
  • рухатись по тротуарах і пішохідних дорогах (крім дітей до 7-и років під наглядом дорослих);
  • під час руху триматися за інший транспортний засіб;
  • їздити, не тримаючись за кермо, знімати ноги з педалей;
  • буксирувати велосипеди;
  • перевозити пасажирів на велосипеді (за винятком дітей до 7-и років на додатково
  • му сидінні).

3) Запитання для «велосипедистів».

  • На якому велосипеді небезпечно їздити?
  • Чи можна їздити дорогою без світлових засобів?
  • Чому не можна їздити на велосипеді тротуарами?
  • Чи можна їздити на велосипеді в дощ?
  • Що робити, якщо на дорозі є речі, які заважають руху?
  • На якій від стані один від одного можуть їхати двоє велосипедистів?
  • З якого віку можна їздити на велосипеді дорогами?
  • Чому не можна їздити без звукового сигналу?
  • Яким світлом має бути оснащений велосипед?

Чи можна обганяти на велосипеді інші транспортні засоби?

IV. Підсумок виховної години.

Слово вчителя. Жити у великому місті і не знати правил дорожнього руху неможливо. Щоб зберегти життя, уникнути неприємних ситуацій на дорозі, слід знати ці правила й завжди їх дотримуватись, а іноді навіть нагадувати про них вашим рідним.

Кiлькiсть переглядiв: 483

Коментарi