Тема уроку: Механічний рух. Відносність руху. Тіло відліку. Система відліку

Мета уроку:

Навчальна:ознайомити учнів з основними поняттями, що характеризують механічний рух; ввести поняття відносності механічного руху, формувати комунікативну та інформаційну компетентність.

Розвивальна: розвивати логічне мислення, кмітливість.

Виховна: виховувати доброзичливість, достойного громадянина незалежної країни.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу

Епіграф: Хто не знає руху – той не знає природи.

Хід уроку

І.Організаційний момент

Нумо, учні підведіться!

Всі приємно посміхніться.

Продзвенів уже дзвінок,

Починаємо урок!

Добрий день, сідайте на свої місця.

Пропоную вам учні прослухати пісню із мультфільму.

(Грає пісня)

Ви впізнали героїв мультфільму? А що вони роблять у цій пісні, про що йдеться?

( Це Віні – Пух і Пятачок, вони ідуть у гості до Кролика, співають, рухаються)

Відгадайте, про що сьогодні на уроці піде мова . маємо слова ідуть, рухаються . Мова піде про рух.

Тому і епіграфом нашого уроку будуть такі слова: Хто не знає руху – той не знає природи.

ІІ Активізація пізнавальної діяльності. Постановка навчальної проблеми

Навіть поети обговорюють питання фізики

Виявляється, можна одночасно рухатися і спочивати! Послухайте рядки із вірша О. С. Пушкіна:

Движенья нет, сказал мудрец брадатый.

Другой смолчал и стал пред ним ходить.

Сильнее бы не мог он возразить;

Хвалили все ответ замысловатый...

У цьому вірші описується суперечка двох учених (V століття до н. е.). У ній приймав участь давньогрецький учений Зенон. Учений стверджував, що руху в природі не існує. Пояснював він це на прикладі задач-апорій (апорія — з грецької мови «безвихідь, труднощі»). Зенон пропонував простежити за стрілою, випущеною з лука, стверджуючи, що у певний момент часу вона знаходиться в точці, тому у цей момент часу вона нерухома. Тобто стріла нерухома в будь-який момент часу, а отже не рухається.

У чому ж помилявся Зенон? Що таке рух? На всі ці питання ми спробуємо знайти відповіді в ході уроку.

IIІ. Вивчення нового матеріалу

Відео Механічний рух https://www.youtube.com/watch?v=bCrJmfOPeC4

У повсякденному житті ми спостерігаємо рух планет, рух галактик, рух Сонячної системи , рух тіл навколо нас, рух автомобіля в повітрі, рух автомобіля по дорозі, рух мікроскопічних істот. Поряд із цим ми бачимо й нерухомі тіла: будинки, дерева, залізничні колії.

Рух – дуже важливе слово, яке означає взагалі будь-які зміни у природі.

Найпростіший вид руху – механічний рух.

Механічний рух – зміна з часом положення тіла в просторі відносно інших тіл

Як з’ясувати, чи тіло рухається? Відповідь на це запитання є дуже важливою. Відповісти на нього можна тільки тоді, коли відомо, відносно яких тіл розглядається рух. Рух тіла завжди розглядають відносно іншого тіла або системи тіл. Мабуть, ви чули, що діти, які їдуть в автомобілі, інколи говорять: «Подивіться, дерева побігли!». Чи мають вони рацію?

Мультфільм «Рух1» https://www.youtube.com/watch?v=0GAdLSTFKbM

Відносно кого Заєць рухається, а відносного кого знаходиться в стані спокою?

Лінію, вздовж якої рухається тіло, називають траєкторією його руху

(Показати види траєкторії.)

Для визначення положення тіла в просторі використовують систему координат, яку пов’язують із тілом відліку.

Тіло (предмет), відносно якого розглядають рух даного тіла, називають тілом відліку.

Справді, якщо розглядати ваше положення відносно стола, то ви перебуваєте у стані спокою. А якщо розглянути ваше положення відносно Сонця? Адже за урок ви встигаєте подолати в космічному просторі відстань приблизно 80 000 км — це фактично дві кругосвітніх подорожі! Отже, описуючи рух, важливо вказати тіло, відносно якого цей рух розглядається. Таке тіло називають тілом відліку.

Фізкультхвилинка відео Ялинкаhttps://www.youtube.com/watch?v=WLlm96HXSW0

ІV. Осмислення й узагальнення знань

А зараз ми проведемо змагання між рядами такими умовними групами:

1 ряд-група – назвемо Механічний рух

2 ряд група Траєкторія

3 ряд група Система відліку

Відповідаємо по черзі, той хто отримає дві нагороди , матиме відповідну оцінку

За кожну правильну відповідь фото Віні Пуха,

за кожну неправильну відповідь - 0 .

2 карточки –« Відмінно! Ви засвоїли матеріал.»

1 карточка- «Добре! Але є над чим попрацювати.»

0 карточок – «Вам необхідно більш уважніше ще попрацювати вдома над цією темою»

Завдання групам (питання задаються по черзі кожній групі»

1. За якими ознаками можна з’ясувати, перебуває тіло в стані спокою чи рухається?

2. Наведіть приклади тіл, які в цей момент часу здійснюють механічний рух. А ви самі зараз перебуваєте у стані спокою чи руху?

3. Вкажіть, відносно яких тіл рухається, а відносно яких перебуває у спокої людина в автобусі? поплавець на річці? Космонавт у кабіні супутника? кішка, що спить на гілці?

4. Тож у чому помилявся у своїх доказах Зенон? Чому в тумані, не бачачи берегів річки, не можна вказати на - напрямок руху човна?

5. Собака взяв слід. Чию траєкторію руху він повторює?

6. Яка частини велосипеда під час його руху описують прямолінійні, а які — криволінійні траєкторії?

7. Автомобіль повертає. Чи однакову траєкторію описують його праві й ліві колеса? Чи однаковий шлях вони проходять?

8. Яків Ісидорович Перельман (1882–1942) у своїй книжці «Захоплююча фізика» описує випадок із пілотом літака під час Першої світової війни (1914–1918). Слід зазначити, що літаки тоді літали досить повільно, а кабіна пілота була відкритою Піднявшись на висоту 2 км, пілот побачив біля свого обличчя якусь «комаху» та спіймав її. Однак «комаха» виявилася кулею. Чому пілот зміг спіймати кулю?

9. Дочитаємо вірш О. С. Пушкіна до кінця:

…Но, господа, забавный случай сей

Другой пример на память мне приводит:

Ведь каждый день пред нами солнце ходит,

Однако ж прав упрямый Галилей.

«Упертий Галілей» стверджував, що це Земля обертається навколо Сонця. Що він брав за систему відліку? (Сонце)

Коли кажуть, що Сонце сходить і заходить, то в якості тіла відліку розглядають що? (Земля)

Поясніть

Як ви розумієте вислів «Рух — це життя»?

Життя - це рух! Значення суті цих слів дуже важливе. Постійний рух дає ріст і розвиток людини. А це робить її більш сильнішою та здоровішою.. Бо для розбудови незалежної, єдиної, вільної, сильної країни потрібні працьовиті, грамотні, патріотичні люди.

Хто сказав цю фразу? Аристотель – великий давньогрецький мислитель

V. Підсумки уроку Рефлексія:

Урок підходить до завершення. І останнє, про що я вас попрошу – це закінчіть фразу.

Сьогодні на уроці я зрозумів, що …...

Механічний рух – це….

Траекторія – це…….

Система відліку – це

Домашня робота

Опрацювати параграф, виконати експериментальне завдання

Задайте у вашій кімнаті систему координат із трьома осями, обравши за осі координат лінію будь-якого вільного кута кімнати та два плінтуси, які до цього кута підходять. У цій системі визначте координати вашої настільної лампи, використавши зручні одиниці довжини. Звіт подайте у вигляді рисунка, на якому зазначте осі координат, розташування лампи та її координати.

Конспект уроку геометрії. 9 клас

Тема. Площі многокутників

Мета:

- формування умінь та навичок застосовувати формули площ фігур під час розв'язування задач;

- розвиток математичної мови, уваги, мислення, пізнавальної активності учнів;

- виховання пізнавального інтересу до вивчення предмета, прагнення до самовираження.

Обладнання: презентація-супровід, мультимедійна дошка, роздатковий матеріал.

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

Вступне слово

Доброго дня! Тема нашого уроку «Площі многокутників». Епіграфом до уроку будуть слова Галілео Галілея: «Геометрія є наймогутнішим засобом для вдосконалення наших розумових здібностей і надає нам можливість правильно мислити і розмірковувати».

Ми сьогодні повторимо формули для обчислення площ многокутників, розв’яжемо задачі на їх застосування, скористаємось властивостями площі для знаходження нових способів розв’язання задач.

ІІ. Актуалізація опорних знань

Повторення властивостей фігур проходить за допомогою розгадування кросворда, сітку якого діти бачать на екрані. При правильній відповіді слово вписується у відповідний рядок.

Питання до кросворда:

1) Чотирикутник, протилежні сторони якого попарно паралельні. (паралелограм)

2) Чотирикутник, у якого тільки дві протилежні сторони паралельні, а дві ні. (трапеція)

3) Паралелограм, який є одночасно прямокутником і ромбом. (квадрат)

4) Паралелограм, у якого всі кути рівні. (прямокутник)

5) Паралелограм, всі сторони якого рівні. (ромб)

6) Давньогрецький математик і філософ, ім’ям якого названа теорема. (Піфагор)

7) Сума довжин усіх сторін многокутника. (периметр)

8) Многокутник, у якого немає діагоналей. (трикутник)

Повторення формул для обчислення площ многокутників проходить у такій формі. До дошки викликається учень. Серед фігур, які пропонуються йому на рухомій стрічці на слайді, він обирає будь-яку, називає її. При натисканні на неї, з’являються формули для обчислення площ многокутників. Задача учня – обрати формули, котрі можна застосувати для даної фігури. Якщо відповідь правильна, то формула пересувається до фігури, якщо ні – позначається червоним хрестиком. Далі виходить наступний учень, повертаємося до рухомої стрічки з фігурами і т.д.

ІІІ. Розв’язування задач

1) Задачі на безпосереднє застосування формул площ многокутників з’являються парами на слайдах у вигляді готових рисунків. Учень обирає й усно розв’язує будь-яку з двох задач. При натисканні на відповідний рисунок з’являється правильна відповідь. Потім викликається інший учень для пояснення розв’язання другої задачі (слайди 11-15).

2) Далі пропонуються більш складні задачі для розв’язання письмово.

1. Сторони прямокутника відносяться як 3:4. Знайти площу прямокутника, якщо його діагональ дорівнює 20см.

2. Катети прямокутного трикутника дорівнюють 9см і 12см. Знайти висоту трикутника, проведену до гіпотенузи.

3. Сторони паралелограма дорівнюють 12см і 16см, а одна з висот – 15см. Знайти площу паралелограма.

Після аналізу умови задачі можна взяти учням підказку у вигляді малюнка, який з’явиться при натисканні на знак питання у лівому кутку слайда (задачі №1 та №2). Для задачі №3 мають місце два випадки розв’язання, тому при натисканні на підказку з’являться два прямокутника, за кожним з яких є відповідний рисунок.

3) Творча робота

Клас розбивається на групи по 4-5 учнів. Кожній групі роздається набір рівнобедрених прямокутних трикутників з довжиною бічної сторони 4см. Далі пропонується завдання:

Завдання. З трикутників скласти:

1) квадрат площею 16 кв.см; відповідь обґрунтувати (знайти два і більше способів для обчислення площі даної фігури).

2) ромб площею 32кв.см;

3) прямокутник площею 32кв.см;

4) трапецію площею 48 кв.см;

5) паралелограм площею 48 кв.см.

Вчитель може перевірити варіанти запропонованих кожною групою фігур. Після натискання на прямокутну область на слайді буде з’являтися варіант правильної відповіді до завдання (слайди 22-26). Наприкінці учитель підводить учнів до висновку, що площу однієї тієї самої фігури можна обчислити по-різному (за допомогою формул площ фігур, за допомогою розбиття фігур на частини і т.д.).

ІV. Підсумки уроку

Сьогодні ми повторили властивості площ геометричних фігур, формули для їх обчислення, навчилися застосовувати під час розв’язування задач (оцінювання учнів).

V. Домашнє завдання

Кiлькiсть переглядiв: 61

Коментарi